دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: پس از گرانی بی‌سابقه میوه و سبزیجات، طی چند روز گذشته شاهد افزایش 25درصدی قیمت گوشت قرمز آن هم در مراکز عرضه مستقیم بوده‌ایم و کمبود و گرانی این محصول فشار مضاعفی را بر اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه وارد کرده است.

با علی‌اکبر پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار و مدیرکل تأمین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه عواملی در افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز مؤثر بوده ؛ آیا کاهش تولید و واردات عامل این موضوع بوده است؟

بنا بر گزارشی که در روز چهارشنبه هفته گذشته وزارت جهادکشاورزی از وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور ارائه کرد، مشکلی در تولید و تأمین این محصول وجود ندارد و پیش‌بینی‌های وزارت جهادکشاورزی در زمینه تولید گوشت قرمز نیز محقق شده است اما افزایش تقاضا برای گوشت قرمز به‌دلیل بازگشت مسافران نوروزی به شهرهای خود و مشکلات حمل‌ونقل، عامل نابسامانی اخیر بازار گوشت قرمز بوده است.

  • تولید‌کنندگان، گرانی و کمبود نهاده‌ها را عامل افزایش قیمت‌ها می‌دانند؛ چه اقدامی برای مقابله با موج گرانی گوشت قرمز صورت گرفته است؟

از آنجا که مشکل کنونی بازار گوشت قرمز در بخش عرضه است بر این اساس مدیریت بهینه توزیع این فراورده را مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین افزایش عرضه مرغ منجمد و گرم برای سوق‌دادن بخش بیشتری از تقاضای گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ و تأمین نیاز واحدهای دامپروری به نهاده‌های تولید از محل نهاده‌های وارداتی ذخیره‌سازی‌شده (تفاهمنامه‌های لازم در این زمینه نهایی شده و از
دو هفته پیش این نهاده‌ها در حال تحویل به تولید‌کنندگان است) در دستور کار قرار گرفته‌است. تلاش کرده‌ایم تا نهاده‌ها با قیمت‌های قبلی و به‌صورت نامحدود تأمین شود. در این زمینه اتفاق خوبی نیز افتاده و در دهه دوم فروردین‌ماه جاری ارز مورد نیاز تمامی نهاده‌های وارداتی که به بنادر کشور رسیده بود، اعم از نهاده‌های در حال بارگیری یا حمل تأمین شد که اکنون تخصیص و گشایش ال‌سی این نهاده‌ها در حال انجام است و براساس گزارش اخیر نیاز تولید‌کنندگان به نهاده‌های تولید تا پایان شهریور‌ماه امسال تأمین شده است.

  • یعنی گرانی اخیر گوشت قرمز ناشی از تخلف است؟

تغییرات قیمتی گوشت قرمز در برخی استان‌های کشور گزارش شده است و سازمان حمایت در چارچوب طرح پایش که نظارت بر تأمین و توزیع 400 قلم کالای اساسی مانند گوشت قرمز، مرغ و نهاده‌های تولید را در‌بر‌می‌گیرد با متخلفان برخورد خواهد کرد. همچنین کمیته رسیدگی و تسویه ارزی برای همه وارد‌کنندگانی که با ارز مرجع کالاهای اساسی مانند اقلام پروتئینی و نهاده‌های تولید را وارد‌ می‌کنند، فعال است و درصورتی که مشکلی در فرایند تخصیص ارز یا حمل‌ونقل وجود داشته باشد نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.

  • به‌طور مشخص افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز ناشی از تخلف عرضه‌کنندگان بوده یا کمبود و مشکلات تأمین؟قیمت‌ها تا چه زمانی کاهش خواهد یافت؟

بخشی از گرانی اخیر گوشت قرمز ناشی از تخلفات عرضه‌کنندگان این کالا بوده اما با توجه به اینکه اکنون در آغاز سال اداری هستیم، مشکلات حمل‌ونقل، افزایش تقاضا و عدم‌فعالیت برخی کشتارگاه‌ها نیز در این موضوع دخیل بوده است. با این روند سرعت‌دادن به تأمین نیاز بازار به گوشت قرمز و مدیریت تقاضای بازار به سمت گوشت مرغ را مدنظر قرار داده‌ایم که با این شرایط تا پایان هفته جاری قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد و بازار به ثبات می‌رسد.

کد خبر 209281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز